Hillerød Lilleskole
En demokratisk og progressiv friskole

Sfo

SFO DIREKTE TLF.

Dagligdagen

SFO’en har til huse i Lilleafdelingen i vores eget lokale samt køkken og i de lokaler, som børnene bruger i skoletiden. I SFO’tiden bruger vi også vores rytmik-lokale og drama-lokale. Og så er vi omgivet af en dejlig naturgrund og en stor fodboldbane.

Dagen starter i SFO’en kl.12.30, efter udefrikvarteret (andre dage har klasserne dog undervisning til kl.14). Nogle børn kommer ind, mens andre fortsætter deres leg udendørs.

De voksne starter med at stikke hovederne sammen i 5- 10 minutter, hvor vigtige meddelelser fra skolen gives videre og dagens planer aftales.

Der er en ”flyver” hver dag, som tager sig af forberedelse af eftermiddagsmad sammen med nogle børn og som sender de børn, der skal med vores skolebus, afsted.

Der er tilbud om at deltage i forskellige aktiviteter i løbet af eftermiddagen. Varigheden af værkstederne varierer, men de kan i princippet fortsætte hele dagen eller være en tilbagevendende aktivitet på en bestemt ugedag. Vi veksler mellem den frie leg, igangsatte aktiviteter og værksteder.

Der eksperimenteres med smykkefremstilling, syning, rolleleg, tegning, spil, træværksted, dans og andre fysiske aktiviteter i salen eller på fodboldbanen.

Forår, sommer og efterår er der aktiviteter udenfor. Vi har etableret en urtehave, som langsomt vokser og som skal forberedes og sås til, så vi kan høste og spise vores afgrøder f.eks. som bålmad. Vi arbejder i smedjen ved skurvognen, laver rollespil med vores egne våben, sjipper, tegner med kridt og spiller Kongespil. Børnene har altid gang i deres huler imellem træerne rundt omkring på grunden.

Børnenes egne lege eller ideer til noget som de har lyst til at sætte i værk, støtter vi op om og hjælper med at få sat i gang. Vi afbryder så vidt muligt ikke børnene i deres leg.  De planlagte værkstedsaktiviteter er at betragte som tilbud, som børnene kan vælge at være med i.

SFO’en lukker hver dag kl. 16.30.

Feriepakke

Feriepakken er en mulighed for at komme i SFO’en fra sommerferien starter og juni måned ud og igen fra første hverdag i august indtil skolen starter. SFO’en har i disse dage åbent fra kl. 8.00 – 16.30.

SFO’en har lukket i skolens ferier.

Eftermiddagsmad

Børnene medbringer hver dag et stykke frugt, som lægges i en fælles kurv i køkkenet og børnene tilbydes desuden en god humpel brød til frugten midt på eftermiddagen.

Sommetider bager vi boller og når vejret er til det, laver vi ind i mellem bålmad.

Det er en meget populær opgave at “ringe ind”, når der er eftermiddagsmad, så der bimles med vores store skibsklokke.

Traditioner
SFO’en har forskellige traditioner og den årlige Disco-fest er en af dem. Alle børnene ser frem til fredagen, hvor festen finder sted og tiden efter skoletid bruges til at pynte op, klæde om og varme op til en forrygende danseaften.

Børnene spiser middag på skolen og danser, ikke til den lyse morgen, men til kl. 20:00, hvor de bliver hentet.

Lige før sommerferien holder vi en lille afskedsseance for 3. klasse, som forlader Lilleafdeling og SFO’en, for at blive en del af vores storrum. Vi synger en farvelsang og giver dem et par ord med på vejen.

Sommerbørn”

Første hverdag i maj starter vores kommende børnehaveklasse i” Sommerbørn”. De har klasseværelse i SFO-lokalet, og de bliver inkluderet i skolens fællesskab af de voksne, der vil følge dem i børnehaveklassen.

Den første dag i “Sommerbørn” er en stor dag, ikke alene for de nye børn, men i høj grad også for vores 3. klasse, som bliver deres ”venner” efter sommerferien. Børnene deltager i skolens fælles arrangementer og bliver stille og roligt introduceret til vores skoles hverdag, SFO’ens liv og ikke mindst til deres nye klassekammerater.

En gang om ugen vil den klasselærer, som skal overtage klassen efter ferien, deltage i før-SFO’ens aktiviteter.

Musikskolen

Børnene kan modtage undervisning på vores egen musikskole i SFO-tiden. Det er dog ikke SFO-personalets opgave at huske børnenes spilletidspunkter, men musiklærerne ses af og til på udkig efter en musikant, der ikke har helt tjek på tiden.

De voksne i SFO’en
De voksne i SFO’en er kendte ansigter, fordi de også er med i skoletiden. Hver klasse har tilknyttet en primær voksen fra SFO’en, som samarbejder med læreren om klassen og som også deltager i lejrskoler og klassearrangementer. Børnene kan altid komme til de voksne, hvis de har behov for hjælp eller behov for en lille hyggesnak i fred og ro.