Ledelsens beretning 2024/ 2025
Kære alle forældre.
Så er vi her igen, Generalforsamling 2025, et år er allerede gået – og det er på mange måder gået stærkt.
Vi skal kigge tilbage på et år, et skoleår med alt hvad det nu fører med sig.
Det har været et år med mange nedslag der har stukket i forskellige retninger. For mit vedkommende har det været mit første hele skoleår på denne (som jeg ikke bliver træt af at understrege) helt fantastiske lilleskole.
Og hvad er det så jeg oplever, når jeg får behov for at understrege hvor fantastisk denne skole er?
Jeg får lyst til at dele et ord, en ny betegnelse/beskrivelse, som en lille gruppe af os i bestyrelsen blev introduceret for i weekenden, hvor vi var afsted til lilleskolernes repræsentantskabsmøde: ”Børneheller”, et ”børnehelle”.
Børnehelle tænkt som et sted, hvor man kan få lov at være barn, skal have lov at være barn.
Et sted hvor andre har sørget for at sætte en ramme op der sikrer afstand og ”fri” fra en verden, der ofte bare buldrer afsted. En verden som mere og mere vil noget med vores børn, men som ikke nødvendigvis altid, er noget for vores børn.
Her på Hillerød Lilleskole vil vi en skole der både tager udgangspunkt i det levede og det oplevede børneliv, som værner om og understøtter det frie, overskuelige og begribelige børneliv.
Vi er en skole hvor omdrejningspunktet er fællesskabet. Fællesskabet som bærende fundament for både dannelse, uddannelse og livsduelighed.
Vi vil som skole noget med vores børn og unge, vi vil at børnene skal lære noget, og vi vil det i en ramme der fordrer trivsel, glæde og motivation.
Det bestræber vi os på SKAL gå hånd i hånd.
Lilleskolen er en 10-årig øvebane, hvor man bliver præsenteret for en vifte af indtryk og udtryk, fag, aktiviteter, materialer – sammen lærer vi, vi gør os erfaringer, får nye perspektiver og danner meninger – det former den enkelte såvel som fællesskabet – samtidig med at fællesskabet er vejviseren på den sti og de veje, som vi bevæger os ad.
Vi tillægger det værdi at vores elever møder og udvikler handlekraft og virkelyst, er nysgerrige og åbne samtidig med at de har en aktiv kritisk sans. At udvikler frisind, tolerance og empati, og andre med en grundlæggende respekt og solidarisk tilgang.
Det er nogle af de centrale værdier vi står på, står vagt om og er optagede af at sikre, vi sammen udvikler i vores skoles fællesskab.
Som skole vil vi som sagt noget med eleverne, vi har en intention på børnenes vegne såvel som en måde at ville det på – vi har en læringsintention, et formål.
Her på Hillerød Lilleskole er er vejen og processen afgørende for meningsfuldt at kunne tale om målet eller resultatet. Vi søger mest muligt at gøre undervisningen, forløb og alle vores andre aktiviteter så praksisnære og omsættelige, at læringen opleves meningsfuld og sammenhængende. Vi vil et læringsmiljø der understøtter motivationen, gejst og nysgerrighed Vi står på den klare forståelse at den gode læring binder an på stærke følelser og minder, sanselige indtryk, visualisering, relationel kontekst, kinæstetisk/tingsliggjorte aftryk sammenkoblet i kædehandlinger, hvor der er dvælet ved proces, emne, metoder og indhold.
At lære er komplekst og langsomt. Læring kan og vil også være svært, det føles til tider hårdt, det kan endda gøre ondt og til tider vil alle opleve at der vil være modspil. Det gælder for læring såvel som for livet. Begge dele er vi øvebane for. Når vi lærer at lære, når vi former os som mennesker og udvikler vores kompetence til at indgå i stærke fællesskaber med andre, udvikler vi vores livsduelighed. Netop den udvikling skal vi også være øvebane og pædagogisk arena for.
Vi er som lilleskole blevet givet en frihed til at lave skole på en anden måde, det er en frihed der også forpligter. Frihed til at vælge andre veje hen til de fagmål også vi, slutvis, skal måles op i mod – vi skal stå mål med.
Forpligtelse på at vi selv har taget aktiv stilling til og står fast på netop vores pædagogiske fundament – det er for mig at se en central pointe i hele vores formål som skole, og med at lave skole. Friheden er muligheden og vejen, formålet er legitimiteten og den afstemthed vi som skole, og I som forældrekreds står på og læner os op ad, når vi som fællesskab stemmer i, støtter op og stempler ind.
Vores skole er en levende skole, ikke kun i tanke men i praksis – at gå en tur på denne skole vil langt de fleste dage opleves af at stå midt i en vifte af didaktiske og pædagogiske indtryk. Indtryk der både når en i det man ser, hører og føler.
Om det er de yngste eller de ældste vil man kunne opleve en skole hvor alle hjørner, kroge og områder tages i brug. Og det kan ses, vi er en skole hvor ingen er i tvivl om, at den bliver brugt.
En tur på skolen viser også børn og unge der aktivt og kreativt arbejder med emner, opgaver og projekter som de selv er med til at udforme og løse, og oftest sammen. Lærere og pædagoger der faciliterer og stilladserer børnenes læring og udfoldelse, med fokus på børnenes perspektiv og virkelyst.
Vi er en skole der summer og hvor man kan høre vi er her. Vi arbejder sammen, vi er sammen og skal have plads til at skabe aktive processer sammen. Det kræver plads og rum, når man skal træne den sociale læringsmuskel… som vi gerne vil.
Og så er der hele oplevelsen, det man føler og mærker, stemningen. Her ser vi hinanden og hilser på hinanden, vi hjælper, giver plads og vil hinanden.
Vores pædagogiske fokus på processen som læringsbanen, og mål at forstå som læringsintentionen, forudsætter aktive medskabende elever. Det har vi fortsat haft fokus på at udvikle i året der er gået.
Vi har arbejdet med et etablere og styrke vores nyoprettede elevråd og har i den proces udvidet til også de ældste yngste klasser.
Elevrådet har afholdt regelmæssige møder og har fået en tydeligere stemme, der både kommer til udtryk i form af forbedringer til skolens fysiske forhold, men også med udvidelse af et større elevansvar på fællesskabets vegne. Elevrådet har nu for anden gang afholdt skolens fødselsdag, fungerer som ansvarlige for afvikling af vores fællessamlinger for hele skolen og andre spændende tiltag.
Musik og musikfaget i bred forstand har det sidste år også haft vores fokus. Det har betydet, at vi har udviklet på viften af tilbud på musikskolen, har udviklet på rammen og indholdet for vores fællessamlinger. Vi har til fællessamlinger gjort musikken til et interaktivt værktøj og har tænkt i nye tiltag, vi har haft og vil igen næste år have musik som et af valgfagene i 7.-8.klasse, fastholder deltagelse i lilleskolefestival, har inddraget musikdimensionen på dette års 9.klasses lejrskole, hvor vi besøgte en kroatisk musikskole og selv bidrog med et nummer øvet hjemmefra, prioriterer fortsat rytmik/sang i Lilleafdelingen ved samlinger og lignende, og har dette år også inddraget rytmik som et omdrejningspunkt for de besøgsdage vi har for vores kommende skolestartere her i foråret.
Vi har det seneste år fået igangsat vores indsats omkring tidlig læsning med blandt andet læsebånd i Lilleafdelingen, skolen har nu fået uddannet sin egen læsevejleder, vi har lige så stille taget hul på at udbygge vores bibliotek så det også understøtter tidlig læsning i vores udvalg af bøger.
For vores yngste klasser har året der er gået, også budt på en videretænkning og udvikling af vores SFO. Vi har introduceret nye strukturer og SFO´en har fået sin egen SFO-leder. Det har blandt andet betydet, at der idag er en bredere vifte af aktiviteter, fast udedag for hele SFO´en, regelmæssige børnemøder og samlingsstund omkring eftermiddagsmåltidet – det har givet stor glæde og tilfredshed hos både børn og personale, jeg håber I forældre mærker det samme.
Og så har vi i Overbygningen fortsat arbejdet med stærke fællesskaber, både i klasserne, i afdelingen og på tværs af hele skolen. Det er afgørende for os (og de unge), at vi både fokuserer på et sundt og stærkt ungefællesskab og at vi samtidig sikrer at vores unge er en betydningsfuld og aktiv del af vores skolefællesskab, det kommer både til udtryk i form af aktiviterer sammen, opgaver sammen og fokus på det ansvar vores ældste har som kulturbærere og rollemodeller.
Det har betydet et år hvor der er blevet arbejdet med flere tværgående forløb, store-lillevenner aktiviteter, læringsforløb med fokus på aktive elever og øve en tydelig elevstemme, fra klasserummet med egne kammerater til deltagelse i ungdomsparlamentsdagen i folketinget.
Året på HLS også været kendetegnet ved mange nye kollegaer, som vi sammen skulle få godt på vej i HLS-fællesskabet og samtidig også give rum til at byde ind med alt det gode de kom med.
Da vi stod her for et år siden, var vi kun lige alle kommet i hus, og det har derfor været helt naturligt og nødvendigt, at vi som fællesskab tog os tiden til at få alle godt med i den hverdag der vel nok altid vil være HLS: En konstant vekslen mellem forandring og forankring, udvikling og traditioner. Vi holder fast i det bedste og er åbne for alt det nye spændende.
I blandt vores kollegaer har vi også i dette år oplevet længere periode med fravær og udskiftning (særligt i Lilleafdelingen), hvilket altid er sårbart når man som os er små. Vi har som skole rykket tættere sammen og søgt de bedst mulige løsninger for børnene og alle ansatte – det er lykkedes flot, men også med stor indsats, omstillingsparathed og krævende arbejdsindsats.
I har også som forældre bakket op om os, jeres børn og skolen – tak for det.
På tværs af skole og forældre har vi også taget hul på et nyere udvidet samarbejde mellem skole og hjem der handler om vores børns/unges digitale adfærd. Det har været nødvendigt og et emne vi også adresserede sidste år. Det har her hos os betydet, at vi fra skolens side har udarbejdet retningslinjer og anbefalinger for digital adfærd, vi har afholdt og vil fremefter afholde flere forældremøder på udvalgte årgange der alene handler om digital adfærd med fokus på at hjælpe den gode forældredialog på vej, vi har fra skolens side yderligere skærpet reglerne på skolen for brug af devices i pauserne og vi har haft temaaften med besøg udefra af Jon Kristian Lange. Det er fortsat en dagsorden der har fylde. Bare fra sidste år til nu, er der fortsat dagsordener der skal tages stilling til inden for det digitale område: Nye anbefalinger (såsom trivselskomisionens), teknologiforståelse som faglighed, AI som værktøj og aktuelle tendenser i ungdomskulturen og samfundet generelt, som dominerer og skubber på, og kræver på forskellig vis stillingtagen både hjemme og i skolen.
Vi har i år søgt, at understøtte en større grad af forældre- og elevdeltagelse i de aktiviteter, man som forældre skal deltage i, eller kan deltage i. Det er der behov for.
Vores forældreweekender er både med til at sikre vedligeholdelsen af skolen, understøtte skolens sunde økonomi, styrke den vigtige tilknytning og ansvarsfølelse for vores fælles skole OG samtidig understøtte fællesskabet i forældregruppen.
Også morgenåbningerne har vi haft set på med friske øjne, så forældremorgenåbningen blev en god oplevelse for børn, familierne der benytter morgenåbningen og selvfølgelig de forældre og elever der åbner.
Flere af skolens årlige begivenheder har vi også søgt at invitere tydeligere ind til, eksempelvis fastelavn og juleafslutning, det er vi opmærksomme på også i årene frem, så vi kan få alle de gode oplevelser sammen, som der her hos os er mulighed for.
I skal som forældre huske at bakke op om arbejdsweekender, forældreopgaverne fordelt i klassen, sommerkoncert, høstfest, forældremøder, teaterforestilling osv.
Byggeri og bygninger har også været en stor del af årets gang. Vores store byggeprojekt, der begyndelsesvis tog udgangspunkt i ombygning i Lilleafdelingen samt personalerum, har vi i året der er gået arbejdet målrettet videre med om end lidt langsommere end jeg først tænkte.
Vi har i samarbejde med byggerådgiver været igennem en proces, hvor vi både tager højde for skolens nyligt udarbejdede vedligeholdelsesplan, genbesøgt og gentaget processen med idéudvikling i personalegruppen og bestyrelsen, og har valgt at tænke byggeri over en 10-årig periode, så vi også på den korte bane kan bygge med blik for sammenhængen på den lange bane – og have blik for hele skolen og alle områder på skolen.
Byggeprojektet er aktuelt i hænderne på vores byggerådgivere og ved at blive omsat til flere mulige forslag, som vi kan gå videre med i både bestyrelsens byggeudvalg og derefter banken.
Vi arbejder derfor nu med byggeplaner der over en længere periode både skal tilgodese større vedligeholdelsesopgaver, ombygning i lilleafdeling og personalerum, videreudvikling af Overbygningens fysiske ramme og optimering af andre eksisterende områder på skolen – og alt sammen med øje for samtidig at omlægge til bæredygtig og miljøvenlig energi.
Det tager tid og det skal tage tid, både af hensyn til økonomi og børnenes hverdag.
Men mens skolens store byggeprojekt i år alene har vært på tegnebrættet, har vi bygget andre steder. En stor vandskade i Lilleafdelingen i efteråret betød, at gulv og køkken skulle brydes op, og vi valgte i den proces at få genetableret køkkenrummet med helt nyt køkken. Det er vi blevet meget glade for.
Også hegn ind til naboen viste sig at blive en nødvendighed. Overvejelserne om typen af hegn og etableringen af hegn var mange, da vi ikke ønskede at gå på kompromis med udsigt, udseende og legemuligheder. Flere af jer har meget vel bemærket, at vores skel viste sig at være længere inde på grunden end vi vidste af – men mulighederne for fortsat hulebyggeri og lignende har både Dennis, Lilleafdelingens voksne og jeres børn grebet, og der bliver bygget, videreudviklet og skabt på livet løs.
Et lille kig ind i næste år, og ud fra hvad vi allerede nu ved det vil bringe, forventer vi bestemt at kommende år vil stå i byggeriets tegn, både ift det store byggeri med påbegyndelse af ombygningen i Lilleafdelingen, men også etablering af el-ladestandere på parkeringspladsen og videre udvikling af forskellige tiltag udenfor hvor byggeriet begrænser sig til det vi også selv kan i form af kæphesteridebaner, små haver, skaterbane og lignende.
Næste skoleår vil vi overgå til den nye prøveform for 9.klasse, hvor der samlet set vil være færre prøver og vi skal derfor også kigge ind i selve prøveperioden og prøveforberedelsen.
Vores sommerbørn vil fremefter også gå fra at være sommerbørn til at være skolestartere, da Hillerød Kommune i år tog beslutning om, at der ikke længere skal være sommerbørn der starter 1.maj. Vi har derfor taget den konsekvens, og har nu skolestart til august underordnet hvilken kommune man bor i. For os som skole betyder det færre interne rokader i foråret og et blik for at skoleåret i bh.klassen i endnu større grad handler om at være helt ny på skolen og i fællesskabet. Det tilpasninger er vi helt trygge i.
Så med det slutvise indblik i nogle af de foki vi allerede nu ved, at vi som skole skal have i det kommende år, vil jeg afslutte dette års ledelsesberetning med at sige alle vores dygtige og engagerede lærere, pædagoger, pedel, administration og ledelse en stor tak for deres arbejde og indsats det seneste år.
Tak til jer forældre for opbakning og deltagelse, og ikke mindst tak til en stærk, positiv og samarbejdende bestyrelse, der på alle måder er med til at sikre skolen og støtte op om, at vi ansatte her på skolen kan gøre det vi er bedst til: At lave rigtig god lilleskole.
Rikke Holsteen
Skoleleder på Hillerød Lilleskole
Bestyrelsens beretning 2025
Bestyrelsens beretning/ v. forperson Kristian Norup/ Generalforsamling 30. april 2025 Hillerød Lilleskole
Kære generalforsamling, Kære lilleskole, kære allesammen
På bestyrelsens vegne vil jeg hermed give min beretning fra det forgangne år i bestyrelsen på Hillerød Lilleskole.
Beretningen vil starte med en anekdote, for derefter at komme ind på nogle af skolens værdier, karakteristika samt vision, hvorefter jeg vil lave et par nedslag ifht Bestyrelsen konkrete arbejde det forgangne år. Afslutningsvis har jeg en del jeg gerne vil takke i forbindelse med Bestyrelsesarbejdet.
Anekdote:
Da mit første barn skulle starte i skole, var min hustru og jeg enige om, at en lilleskole nok passede bedst med vores værdier – vi fandt derfor Hillerød Lilleskole på internettet, (vi er tilbage i 2006!) og kontaktede skolen for en fremvisning/rundvisning. En aftale kom på plads, og da vi dukkede op, stod der til vores store overraskelse to 7.klasses elever – en pige og en dreng – og tog imod os. De fortalte, at de ville give os en rundvisning, og i øvrigt svare på alle spørgsmål vi måtte have ifht skolen! Vi blev derefter vist godt og grundigt rundt – vi så alle lokaler, alle toiletter, kælderen og alle udearealer. De to unge mennesker svarede beredvilligt, højt, klart og tydeligt på alle vores spørgsmål. Vi var begge meget imponerede, og blev enige om, at dette måtte være den helt rigtige skole, når børnene blev så selvstændige, modne og fornuftige, og som det naturligste i verden kunne snakke med fremmede voksne. Om vi overhovedet fik en snak med den daværende skoleleder, kan jeg faktisk ikke huske!
Værdier og vision
Jeg syntes anekdoten fint understøtter skolens (nuværende) vision, om at danne kompetente, handlekraftige og livsduelige unge mennesker (med en stærk fornemmelse for demokratiske principper).
Mit indtryk er bestemt, at børnene på HLS styrkes i at være selvstændige og kreative. Der er fokus på børnenes intellektuelle, musiske og kropslige udvikling – ikke kun i de tre fantastiske teateruger. Skolen prioriterer det sociale ansvar, dialog og nærvær i et overskueligt og trygt miljø. Det er en prioritet at børnene er glade, engagerede og ansvarlige over for kammerater, voksne og sig selv.
Og i en verden i forandring, -en verden der kan synes at køre af sporet, både i forhold til demokratisk forståelse, i forhold til medmenneskelighed og en klimakrise mv., vil jeg (frit) citere en artikel i et nyhedsbrev fra Lilleskolernes sammenslutning:
(Den nuværende verdenspolitiske situation) ” Det er lige til at blive mismodig af…
Handlingslammelse og pessimisme står lige for døren. Men den går ikke, og slet ikke når vi har med børn og de nye generationer at gøre. Uanset hvor håbløs verden præsenterer sig, så må vi gå forrest og arbejde og kæmpe for, at der er et håb for os og de børn og unge, der skal engagere sig i og (gen-)skabe det samfund og den verden de er sat i.
Hvordan ser en pædagogik, der indgyder håb og handlekraft ud i dag?
Hvordan arbejder vi/I med at vise og lære børnene, hvordan man bedst passer på jorden, dyrene og hinanden?
Hvad er det for forståelser af frihed, grænser, forbundethed og forpligtelse en sådan pædagogik står på og står for?
Vores frihed er afhængig af andre, og af den jord vi både skal leve i, skal leve med, og skal leve af. Vi er sammen om det her. Intet menneske, intet land er en ø. Og opgaven er den samme: At sætte i gang med det vi godt ved vi skal, hvis de nye generationer skal have en fremtid. Heri ligger et enormt handlingspotentiale, en pædagogik og et afsæt hvor fællesskab og frigørelse, demokrati og kritisk stillingtagen står centralt – og det er der håb i! (Citat slut)[1]
Og fra et meta-perspektiv – til vores eget mikro-kosmos her på HLS:
Jeg kan se disse emner afspejlet i dagligdagen her på HLS – senest i sidste uge blev der i min søns klasse afholdt demokratisk afstemning om hvilket læseemne de skulle have. 9.klasse har lige været på Erasmus-forløb i Kroatien, med fokus på bla. demokrati, arktitektur, kultur, musik osv. Der er fokus på klima, på alle dyrene her på stedet, på planter og spirer og bier og meget mere – for blot at nævne nogle eksempler – med andre ord: Arbejdet med aktuelle emner på Lilleskolen giver mig (og os) et håb for fremtiden!
Bestyrelsen det forgangne år
Så skal vi lige ’ned på jorden igen’ – og tilbage til hverdagen her på skolen – bestyrelsens hverdag hvis man kan kalde den det. Bestyrelsen har i det forgange år holdt fem bestyrelsesmøder, ligesom vi har afholdt en fælles Personale-bestyrelsesdag. Bestyrelsen måtte lige efter sommerferien på ny konstituere sig, da daværende forperson Peter Herskind fik et nyt og tidskrævende arbejde, og blev nødt til at prioritere dette. Så fik vi til gengæld en ny Peter ind i Bestyrelsen – det var jo ret nemt iht navnet.
Bestyrelsens møder forløber i en god tone, med deltagelse at skoleleder og viceskoleleder, kontorleder og lærerrepræsentant – og vi har aftalt, at vi også ønsker deltagelse af elever under relevante punkter (som eleverne har stillet – evt via elevrådet) – selvfølgelig ikke med deltagelse under hele mødet – det bliver nok lidt for kedeligt.
Vi har hen over året drøftet og besluttet en række emner, og jeg vil ikke komme ind på dem alle, men blot nævne at eksempelvis Forældrehåndbogen er blevet opdateret og er nu i tråd med de faktiske forhold.
Der er i budgettet fundet plads til en opnormering i lærerstaben, ligesom der er afsat ekstra midler til skolens vedligehold.
Vi går ovenikøbet ud af 2024 med et pænt overskud, hvilket er nødvendigt i forhold til skolens likviditet og fremtidige lånoptagning i forbindelse med ud-og ombygning af Lilleafdeling/SFO og lærerværelse/kontor. Og a propos ud- og ombygning, så skal ledelse og byggeudvalg snarest mødes med arkitekterne, og se på første skitse der er udarbejdet på baggrund af input og ønsker fra personalet på skolen. Som Bestyrelse bliver det spændende at følge med i, hvordan planerne henover de kommende år vil materialisere sig, og vi ser frem til, at skolen står fremtidssikret og tilpasset de nødvendige pladsbehov til både elever og ansatte.
Bestyrelsen bliver ligeledes holdt orienteret om økonomien – og den ser god og fornuftig ud, hvilket gør det betydeligt sjovere at være i Bestyrelsen end hvis det modsatte var tilfældet.
Den nu vedtagne cykelsti kan ikke alene tilskrives den nuværende bestyrelses cykelsti-udvalg, men også en ihærdig indsats fra bla. Christina Hobbs m.fl, gennem de sidste (mange) år.
Tak
Her til sidst vil jeg på egne og bestyrelsens vegne sige en stor tak til lærere og personale – både på kontoret, i skoletiden og i SFO’en, ikke mindst de nye lærere. Tak til jer alle for jeres store indsats, og tak fordi I arbejder så begejstret og engageret med eleverne.
Tak til Peter Herskind for din indsats i Bestyrelsen i nogle svære år.
Tak til Sten for, som dirigent, endnu engang at styre os sikkert igennem Generalforsamlingen.
En stor tak skal også lyde til vores skoleleder Rikke, der sikrer at holde styr på alle ender og kanter og personaler og ombygninger og børn og forældre og en hel masse andet. Der er nok at se til – men Rikke – du klarer det supergodt! Tak.
På bestyrelsens vegne,
Kristian Norup/Forperson
[1] https://lilleskolerne.dk/uploads/lilleskolerne2020_dk/files/Nyhedsbrev_eftera%CC%8Ar_2024(1).pdf